You are here
dr Anna Sobecka
Kontakt
Kontakt przez sekretariat
Zawód
historyczka sztukiAktualnie pełnione funkcje:
Stanowiska zajmowane w jednostkach
Zadania pracownika
- Konsultacje i terminy
- Biografia i osiągnięcia
- Profil naukowy
Terminy konsultacji:
urlop naukowy w semestrze zimowym 2024–2025
Biografia:
Studia z historii sztuki ukończyła na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, tam też obroniła doktorat dotyczący sztuki i kultury Gdańska. Stypendystka DAAD, Instytytu Herdera, Herzog August Bibliothek i Komitetu Badań Naukowych. Muzealniczka i kuratorka. Pracowała w Muzeum Narodowym w Poznaniu i Muzeum Zamkowym w Malborku. Od 2014 wykłada na Uniwersytecie Gdańskim. Kierowniczka studiów podyplomowych design w przestrzeni społecznej współprowadzaonych przez UG razem z gdańską ASP, zastepczyni dyrektora Instytutu Historii Sztuki UG w latach 2016-2020. Od 2020 prodziekan Wydziału Historycznego
Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych:
Międzynarodowa Rada Muzeów ICOM, Rada Konsultantów Międzynarodowych Targów Gdańskich, Pomorska Rada Kultury, Rada Programowa Domu Chodowieckiego i Grassa w Gdańsku, Światowa Rada Bursztynu, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Rada Gdańskiej Galeriii Miejskiej
Wyróżnienia i nagrody:
Nagroda organizacyjna Rektora UG 2024
Medal Komisji Edukacji Narodowej 2023
Nagroda Splendor Gedanensis 2023
Nagroda zespołowa za rok 2022 (2023)
Nagroda Komitetu Nauk o Sztuce PAN za wybitne osiągniece naukowe w 2021 (2022)
Nagroda indywidualna Rektora UG za monografię 2021 (2022)
Nagroda zespołowa za rok 2020 za wydanie tomu 19 pisma Porta Aurea poświęconego Małgorzacie Omilanowskiej (2021)
Nauczyciel im. K.C. Mrągowiusza - Nauczyciel Roku 2020 (2021)
Nagroda organizacyjna za rok 2017 (2018)
- Zainteresowania badawcze
- Publikacje
Studia z historii sztuki ukończyła na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w swoich badaniach koncentrując się na holenderskim malarstwie XVII wieku. Na macierzystej uczelni obroniła doktorat dotyczący sztuki i kultury Gdańska. Stypendystka DAAD, Instytytu Herdera, Herzog August Bibliothek i Komitetu Badań Naukowych. Muzealniczka i kuratorka. Pracowała w Muzeum Narodowym w Poznaniu i Muzeum Zamkowym w Malborku. Od 2014 wykłada na Uniwersytecie Gdańskim. Kierowniczka studiów podyplomowych design w przestrzeni społecznej współprowadzaonych przez UG razem z gdańską ASP, zastepczyni dyrektora Instytutu Historii Sztuki UG w latach 2016-2020. Specjalizuje się w badaniach nad sztuką nowożytną i kolekcjonerstwem, szczególnie malarstwem, grafiką i rzemiiosłem artystycznym. Interesuje się muzealnictwem i współczesnym wystawiennictwem, a także designem. Prowadzi badania dotyczące użycia bursztynu w sztuce i jubilerstwie.
Książki i rozdziały w książkach:
MONOGRAFIE:
- Obrazowanie natury w nowożytnym Gdańsku. O kulturze kolekcjonerskiej miasta, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2021, s. 454. ISBN 978-83-7453-609-7
KSIĄŻKI i KATALOGI POD REDAKCJĄ:
- Amber. Science and Art, International symposium [współred. E. Wagner-Wysiecka, E. Sontag], Gdańsk 2018, ISBN 978-83-908187-0-2
- Bursztyn. Złoża-właściwości-kolekcje, [współred. B. Kosmowska-Ceranowicz, E. Sontag, Gdańsk 201
- Bursztynowe przemiany | Amber Metamorphosis, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Gdańsk 2016, ISBN 978-83-912894-2-6
- Amber and Form | Bursztyn i forma, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-912894-9-5
- 7, ISBN 978-83-912894-4-0
ROZDZIAŁYW KSIĄŻKACH (WYBÓR):
-
Kolekcja Carla Benjamina Lengnicha [w]: Kultura, religia, polityka, społeczeństwo i stosunki międzynarodowe/ Danzig in den frühen Neuzeit. Kultur, Religion, Polik, Gesellschaft und die internationale Beziehungen, red. W. Długokęcki, J. Sarnowsky, Gdańsk 2021, s. 76–100.
-
Rysunki sióstr Breyne jako nieznana część osiemnastowiecznej kolekcji gdańskiej rodziny uczonych/ Drawings by the Breyne sisters as an unknown part of the eighteenth century collection of a Gdansk family of scholars, [w:] Kolekcje: kształtowanie, historia, dziedzictwo utracone, red. M. Mielnik, Gdańsk 2020, s. 259-273.
- Carl Borromäus Ruthart a sztuka gdańska, [w:] „Natura i duchowość. Carl BorromäusRuthart (1630-1703)”, red. L. Arbace, M. Mielnik, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2019, s. 12–35.
- Malarstwo nowożytne w kościele Mariackim w Gdańsku, [w:] „Kościół Mariacki w Gdańsku“, t. 2. Wyposażenie, red. J. Friedrich, Gdańsk 2019, s. 138–167.
- Bursztyn w kulturze | Baltic amber in culture, [w:] “Bursztyn bałtycki – Skarb Zatoki Gdańskiej | Baltic Amber – Treasure of the Bay of Gdańsk”, red. R. Szadziewski, R. Pytlos, J. Szwedo, Gdańsk 2018, s. 76–93.
- Zwischen Danzig, Stockholm und Hamburg. Jeremias Falck und seine Kunststrategie, [w:] „Die maritime Stadt – Hafenstädte an der Ostsee vom Mittelalter bis in die Gegenwart”, red. T. Torbus, K. Wojtczak, Warszawa 2017, s. 205-–230.
- Kształtowanie malborskiej kolekcji bursztynu, [w:] „Bursztyn. Złoża-właściwości-kolekcje”, red. B. Kosmowska-Ceranowicz, A. Sobecka, E. Sontag, Gdańsk 2017, s. 162-166, 211–215.
- Od pamiątek po dzieła sztuki i designu - ewolucja wyrobów z bursztynem w wieku XX do czasów obecnych, materiały sympozjum Bursztyn bałtycki w kalejdoskopie czasu, Gdańsk 2016, s. 21–26.
- Kontekst – kolekcja – reinterpretacja, [w:] „Bursztyn i żuławskie konteksty kulturowe” red. J. Hochleitner, Malbork 2014, s. 79–97.
ARTYKULY W PERIODYKACH (WYBÓR):
-
Samuel Niedenthal i początki siedemnastowiecznej zoologii i entomologii [współautor Jacek Szwedo], „Rocznik Historii Sztuki”, 2024, w druku
- Samuel Niedenthal and the Legacy of Zoology in the 17th Century [współautor Jacek Szwedo], „Muzeologia a kulturne Dedictvo”, 12(1):45-61, 10.46284/mkd.2024.12.1.3
- Gdańska kolekcja Jacoba Theodora Kleina i początki naukowych badań nad bursztynem [Jacob Theodor Klein's Gdansk collection and the beginnings of scientific research on amber], „Artium Quaestiones” t. 34, 2023
- Art and science in early modern Gdańsk [in:] Baltic Borderlands. Gdańsk – Danzig – Gduńsk. Studia Historica Gedanensia t. 13, 2022, s. 53–69Martwa natura Philippa Sauerlanda i narodziny nowoczesnej podmiotowości [współautor Jacek Kołtan], „Porta Aurea” t. 19, 2020, Księga jubileuszowa wydana z okazji 60-tych urodzin prof. Małgorzaty Omilanowskiej, .s. 96–113.
-
Экспонирование и сохранение янтарных объектов в свете музейных традиций и новейших исследований // Проблемы реставрации и консервации янтаря. Калининград 2019, s. 65–71.
- Świat zwierząt Daniela Schultza, „Porta Aurea“ 17, 2018, s. 33–61.
- Ryciny kwiatowe Jeremiasa Falcka. Studium z zakresu nowożytnych florilegiów, „Porta Aurea” 14, 2015, s. 58–92.
- Выставка «Янтарные контексты» в Замковом музее в Мальборке. In: З.В.Костяшова (ред.) Балтийский янтарь: Наука. Культура. Экономика: Науч. сборник. Калининград: Изд-во «Бизнес-контакт», 2013. Вып. 3, s. 126–130.
- Nieznane obrazy Philippa Sauerlanda, [w:] „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki we Wrocławiu” 1, 2008, s. 54–67.
- Nieznane prace Jeremiasza Falcka, [w:] „Barok. Historia, literatura, sztuka” XV/ 1 (29) 2008, s. 125–138.